onsdag 27 augusti 2008

Världens godaste äppelkaka?



I många år har jag prenumererat på tidningen Matmagasinet. Idag låg följande lapp i vår brevlåda:

"Viktig information!
Bästa läsare!

Vi vill härmed göra dig uppmärksam på att det insmugit sig ett allvarligt fel i receptet på "Världens godaste äppelkaka" på sidan 8 i septembernumret av Matmagasinet. Den innehåller 20 rivna muskotnötter vilket är på tok för mycket. Muskot i höga doser kan orsaka förgiftningssymptom. 1 krm riven muskot räcker gott och väl!

Vi på redaktionen beklagar djupt och hoppas på ditt överseende!

Vänliga hälsningar
Ulla Cocke
Chefredaktör"
Undrar bara hur man kan skriva 20 istället för 1 krm??? Eller har de också googlat på nätet och kommit till skumma sidor som beskriver hur man kan få ännu skummare hallucinationer av att käka muskotnötter? Och hur går det för alla stackare som köpt lösnummer av tidningen?

Men äppelträdet här i vår trädgård dignar av frukt och snart blir der väl dags för en äppelkaka ändå. Om jag inte provar Matmagasinets recept (med eller utan muskot) får det väl bli mitt eget. Egentligen är det ett recept på rabarkaka, men den blir också jättegod med äpplen:

75 g smör
1 dl socker
½ dl råsocker
1 ägg
1½ dl mjölk
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver

fyllning
3-4 dl rabarber / äpplen
1 dl råsocker
1 dl hackad mandel
1 ½ tsk kanel ½ tsk ingefära

Rör ihop det mjuka smöret med sockret. Rör ner ägget och sedan mjölken. Skär det sig lite är det för att mjölken är kall, men det gör ingenting. Det jämnar ut sig när du rör ner mjölet blandat med bakpulvret. Häll i smord, bröad form. Blanda sedan ihop ingredienserna till fyllningen och fördela över smeten.

Gräddas i 175 grader i 30-35 min (eller lite längre, beroende på formens storlek)

Vaniljevisp till är aldrig fel!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ska testa din kaka. Har du det gott annars?
Sitter hemma i mitt fina home-office och jobbar...och läser bloggar..och jobbar.

kram från "jensen"

Ulla PE sa...

Hej där Jensen!
Kämpar fortfarande med en dunderförkylning, men hoppas att jag snart sett det sista av den. Annars har jag det finfint!

Anonym sa...

Får ju hoppas att de som köper lösnummer av tidningen har lite vett och kunskap om muskotnötter...! Jag hade i varje fall reagerat på den mängden, men det kan ju i och för sig ha att göra med att vi ju pratade om muskot rätt tidigt, då efter att jonatan hade satt socker och malen muskot på gröten hos ann-christine och valter... :)

Ulla PE sa...

Ja det var ju en sällsynt lyckad smakblandning :-)

Anonym sa...

Den som köper lösnummer av tidningen får ett brev inne i tidningen som säger samma sak!

Calle Gunnarsson "Matvraket" sa...

Det var för att få den artbestämd, den ligger förtorkad här framför mig.

Cloetta sa...

Har märkt att mjölbaggar, eller vad det nu är för kusar, gillar muskotnöt - varför kan de inte bli förgiftade?

Har du inte frisknat till än? Stackare!

Ulla PE sa...

Cloetta: Kanske de har blivit drogberoende, mjölbaggarna? Den här förkylningen var otrooooligt segdragen men jag tänker hela tiden "i morgon är jag nog bättre". Rapport om kräftskivan önskas!!! Kram!

Cosi sa...

Hej Ulla!

Hälsningar från Åbo, pajen låter god. Ska printa ut receptet och baka i Munsala i morgon, vi ska åka på villaavslutning. Ska jag hälsa Lasse d.ä?

Träffade Lasse d.y. idag. Hon har varit på sitt första ALMA-jurymöte förra veckan. Det ser ut som om ingen av oss kommer till bokmässan i Göteborg i år. Jag är själv lite konferens- och restrött. Och vi har full rulle med de nya studenterna...

Många kramar - har du planer på nån resa till det fina landet i höst/vinter så kan vi gå på Evita -musikalen!

Ulla PE sa...

Cosi: det är klart att du ska hälsa både Lasse d.ä. och Lasse d.y!