måndag 15 december 2008

De e Mona!

I lördags var det dags för Monas disputation. Avhandlingen handlar (den finns ju i allra högsta grad fortfarande, dessutom som så ofta numera, tillgänglig på nätet) om strängen de e

Mona klarade sig förstås jättebra och opponenten var lyrisk och begeistrad:


Lars-Gunnar Andersson från Göteborgs universitet var opponent

Och på kvällen var det förstås dags för karonka. (Mina läsare utanför Finland behöver kanske en förklaring).
Jag hann ta några bilder i början av festen, men sen var jag fullt upptagen med att vara toastmaster. Och ett tiotal tal blev det. (Mona och jag var de enda som grät under våra egna tal, haha!)

Monas man och hennes svärfar stod för maten. Och som det åts:

Laxcarpaccio med ingefärsmarmelad
Soppa på kronärtskocka
Citronsorbet juniperus
Tjälknöl med rostad rotfruktssallad
Ost och druvor
Pannacotta con limone
Kaffe med operatårta

En helt fantastisk dag var det!!! Och jag hade ju tänkt skriva utförligt om den här, men nu är det redan måndag (gårdagen försvann i nåtslags trötthetsdimma) och jag ska snart åka ut till landet, till min mamma, som fyller 81 år i morgon.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fint att det gick så bra, och att du klarade av att vara toastmaster trots förkylningen! :D Maten lät god!

Barbro sa...

En sån söt liten baby!

Och fint du stickat till honom.

Nu passar jag på att önska dig en God Jul!

Kramar!

Anonym sa...

Vilken mat! Är maken kock eller?

Nu ser jag att Feedjit har flyttat mig igen, lite kul det där - undrar hur de gör?

Har du nyktrat till än?