torsdag 13 november 2008

Novemberdag i Trondheim

Jag har inte varit inne i själva Trondheim alls ännu, jag har suttit och jobbat på dagarna, men idag gick jag en lång promenad mitt på dagen, när solen sken. På bilden syns Jonsvatnet, omgivningarna är lantliga:
Lite höstbilder har jag tagit, men på väg tillbaka såg jag en sliten garagelänga:


Utanför vardagsrumsfönstret står en rönn och fåglarna flockas i den. Först satt där en ensam björktrast och petade i sig rönnbär, men sen kom en hel flock sidensvansar. Jag har inhämtat att sidensvansen förr även kallades dumsnut! En sidensvans äter varje dag sin egen vikt i bär och en del av bären är jästa. Sidensvansarna blir ofta berusade av rönnbären och beter sig då ovanligt korkat. På vingliga vingar händer det lätt olyckor! Jag satt och tittade på dem när det plötsligt kom en stor skata och skrämde dem, så de flög rakt mot fönstret med en smäll. En stackare fick en rejäl hjärnskakning (eller så var hon helt enkelt bara full):
(Och det röda nere till vänster är inte blod, utan rönnbär). En stund senare kom en skata (samma skata?) och tog den stackars lilla sidensvansen!
I trädtoppen avtecknar sig huvudtofsarna så fint mot himlen:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka vackra foton du lagt in, Ulla! Nu önskar jag dig en härlig helg!

Cloetta sa...

Hos mig äter sig koltrastarna berusade på jästa äpplen på vintern. De sitter på min trapp när jag öppnar dörren och flyttar knappt på sig.

Sidensvansarna kommer när det blir kallt, då äter de upp mina snöbär i ett nafs - sedan är de borta igen.