torsdag 1 januari 2009

GOTT nytt år!

Så var det ett nytt år. Vi var tre vuxna och tre ungdomar som firade: jag, Lennart, vår granne och goda vän Eva, Julia, Lukas och Julias väninna Kajsa. Tre rätters middag var det också: vi började med en Crème Ninon. Det är en grön ärtsoppa, och vid serveringen häller man en skvätt champagne i soppan, så det skummar om den. Julia har några gånger tidigare gjort en liknande soppa, dekorerad med rökt lax (men utan champagne och utan pepparrot). Fantastiskt god var den: schalottenlökens milda smak, pepparrotens skärpa och champagnens sträva syrlighet.

Och bättre blev det. Varmrätten var Hummer surprise och couscouspilaff. Vi pressade in pilaffen i små formar, som vi stjälpte upp på tallriken. Det syns inte så bra på bilden, men det blev riktigt snyggt. Och hummersåsen var gudomlig!


Middagen avrundades med en citronmousse med limoncello, ur kokboken Under valnötsträdet. Moussen bestod av mascarpone, blandad med lemon curd (som jag kokat tidigare på dagen), creme fraiche och citronsaft samt en vispad äggvita och lite citruslikör ovanpå. Och ett glas limoncello till (för oss vuxna). Eva och jag drack champagne genom hela middagen (ja, i själva verket tjuvstartade vi och drack champagne medan vi lagade maten), Lennart höll sig till ett gott (ekologiskt) vitt vin.

Efter middagen spelade vi När och fjärran:

Vissa frågor var ganska lätta (vilket land har flaggan U3, se mitt pekfinger):

andra krävde mer tankearbete:

Vansinnigt roligt hade vi och fter tolvslaget blev det lite Rayman Raving Rabbids 2 på Wii:n också och sedan gick vi ut och önskade våra grannar ett gott nytt år.

Strax efter tolvslaget följde vi Kajsas exempel och inledde det nya året hälsosamt: med varsin frukt! Idag fortsatte Lennart och jag på det hälsosamma spåret, med en rask stavpromenad.

Hoppas att 2009 blir ett riktigt bra år för oss alla!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Underbara bilder! Det är när man ser sådana matbilder man inser att matfotografer är rackarns skickliga ;-)

Önskar dig en riktigt bra fortsättning på det nya året!

Kramar!

Anonym sa...

Härlig meny! Vi festade loss på löjromstoast och oxfilé och tidig sänggång. Lätt feber avgjorde nämligen att vi firade vldigt lugnt på tre man hand, i stället för att vara mer sociala inne i stan.

God fortsättning önskar jag dig.

kram

Cosi sa...

Hej Ulla!


Hälsningar från Åbo! Gott nytt år! Fick hälsningar av Lasse, vad syn att vi missade varandra i Hfors, men kul att jag fick "IRL-hälsningar" via svärfar.

I Åbo är det kallt, vi har eldat i kakelugnen och ska strax ut på promenad. Stegmätaren är i flitig användning.

Firade nyår hos storasyster i Pargas med sikromstoast och helstekt anka. Och nyåret togs emot på spanskt sätt, med tolv vindruvor vid tolvslaget!
Många kramar från Åbo!

Anonym sa...

Det är så kul med personliga foton! Ska jag nog försöka mig på i min blogg jag också!
Gott nytt på dig! Å pga dina bilder blev jag hungrig nu!!