fredag 17 oktober 2008

Mamma Mia, vilka seniorer!

Just nu visar vi filmen Mamma Mia! på bion. Igår var jag vaktmästare på den tredje abonnerade föreställningen för Aktiva Seniorer i kommunen. Våra ordinarievisningar är också utsålda, filmen är verkligen en succé. Jag köpte biljetter i förväg till onsdagens föreställning, ska gå och se den tillsammans med Lennart då. Jag är verkligen ingen stor ABBA-fantast, men Meryl Streep, Colin Firth och Pierce Brosnan kan man ju titta på. Och det här är en film som jag har en känsla av att snart alla sett!

Men några sanningar om pensionärerna:
  • De kommer ALLTID i tid. I god tid dessutom. De första kom redan 35 minuter innan föreställningen började. När det var 15 minuter kvar hade de sista redan kommit (och så har det varit ALLA gånger jag varit vaktmästare och vi haft pensionärsgrupper; eventuella förseningar beror alltid på att någon gått vilse).
  • De dricker kaffe. De dricker mycket kaffe. Jag kokade JÄTTEmycket kaffe och nästan allt försvann i kaffetörstiga strupar. I pausen under en vanlig visning dricker över hälften te (de flesta säger: "Jag kan inte dricka kaffe så här sent, då kan jag inte sova"). Men inte pensionärerna. Och flera tog en påtår.
  • Nästan alla har sett Mamma Mia på scen också (jag frågade dem, när jag hälsade dem välkomna och presenterade filmen och nästan alla räckte upp en hand)
  • Ingen verkade ha varit inne på imdb och kollat; mina plock därifrån möttes med övverraskade skratt
  • Nästan alla verkar ha tillgång till internet och jag delade glatt ut programblad och påpekade att adressen till vår hemsida finns där. Glöm alltså det där med att pensionärer är rädda för datorer och inte vet något om internet!
  • De är en fantastisk publik. De är glada, positiva, tacksamma


Kvällens intressantaste ungdomsminne: en man (70+) hade jobbat en sommar med att måla tuben i Tollered. Från insidan. Det var varmt, berättade han. Men man fick gratis dricka och det var välbetalt!

5 kommentarer:

Cecilia N sa...

Å! Du är en FolketsBio-människa!
Det var vi också innan vi fick barn. Maken körde film och jag sålde biljetter.
Nu är barna stora, men bion ifrånflyttad.

Mamma Mia är en glad film! Nu finns den tydligen även i Singalongversion.

Och visst är det skoj att även seniorerna har internet!

Anonym sa...

Jag har inte haft förmånen att "Mamma Mia" än, men ska definitivt se den! På söndag ska vi i alla fall se "Rallybrudar" och det ser jag fram mot!

Trevlig helg!
Kram,Fighter

Calle Gunnarsson "Matvraket" sa...

Härligt med film! Hustrun såg nyss Mamma Mia och lyssnade på Majgull Axelsson som besökte Gränna. Jag var hemma med ungarna...

Polaråret uppmärksammas på Andrée-muséet, Salomon Augusts dagböcker från deltagandet i polaråret 18?? gavs ut i bokform med kommentarer i somras, vi var med!

Ett tag sedan jag loggade in nu, mycket nytt!

Anonym sa...

Måla tuben innifrån, ojdå! :) Pensionärerna är ju en art för sig, men ofta är de ganska trevliga, även om det också kan vara de som klagar över "dagens ungdom" och beter sig tio gånger värre själv :) Fast de går nog inte på bio, är väl motståndare av att roa sig...

Anonym sa...

Au, jag skrattar ihjäl mig, det där är ju precis som mina svärföräldrar som sätter sig i bilen klockan halv tolv när dom ska vara i Tammerfors klockan 13 (det är väl 40 km). Svärfar dricker kaffe sent varje kväll och hävdar att han inte kan sova utan. Varje kväll när vi är där frågar dom om vi ska ha kaffe och varje kväll säger vi att man inte kan dricka kaffe så sent på kvällen :-D