torsdag 9 oktober 2008

Vicky Christina Barcelona och Patrik 1,5

Jag såg en förhandsvisning av filmen Vicky Christina Barcelona igår kväll. Filmvisningen utgjorde avslutningen på en heldagskonferens om biografen i Västra Götalandsregionen. Det är alltså Woody Allens nya film, som har premiär i morgon. Den handlar om två väninnor Vicky (Rebecca Hall) och Christina (Scarlett Johansen), som åker till Barcelona på semester i två månader och de ska bo hos en avlägsen släkting till Christina. Filmen har fått kritik för att den gör reklam för Barcelona, men det stör mig inte det minsta och ok – efter att ha sett filmen vill jag verkligen åka till Barcelona.

Vicky är den ordentliga och analytiska av de två tjejerna. Hon är förlovad (med en trist amerikansk kille) och ser resan till Barcelona som ett utmärkt tillfälle att fördjupa sig i sitt avhandlingsämne: katalansk identitet. Christina slickar såren efter ett misslyckat kärleksförhållande och har gjort en (12 minuter lång) film om kärlek. Båda två blir på olika sätt förälskade i en spansk konstnär, Juan Antonio (spelad av Javier Bardem) och det blir inte mindre komplicerat av att Juan Antonios ex-fru, Maria Elena (Penelope Cruz) dyker upp efter ett misslyckat självmordsförsök. I början av filmen tar Juan Antonio de två amerikanska tjejerna till Oviedo – kanske inte så överraskande att det är just i den staden man finner en staty av Woody Allen!
Juan Antonio är en verklig Latin Lover och Maria Elena är närmast en parodi på en spansk eldig kvinna - och just därför så bra! Visst är detta en romantisk komedi, men Woody Allen själv har sagt att han ser den som en sorglig film. Jag antar att det är för att alla inblandade, precis som brukligt i Woody Allens filmer, har så förtvivlat svårt att begripa sig på det där med kärlek. ”The only thing I know is what I don´t want”, säger Christina. Jag förutspår ett blandat mottagande för Vicky Christina Barcelona, men själv gillade jag den verkligen. Det var många härliga repliker och solen flödade över Barcelona och efteråt gick jag ut i den klara höstkvällen, som doftade syrliga äpplen.

Vicky Christina Barcelona innehåller en lesbisk kyss, som väckte en del rabalder när pressen fick nys om den. Men det var verkligen inget att bli chockerad över! Kyssar mellan två män såg jag också tisdag kväll, när jag och Julia var på bio och såg Ella Lemhagens Patrik 1,5. Den filmen var också lite smårolig och gullig, men den var så fruktansvärt förutsägbar, också i de små detaljerna och sånt stör mig! Manuset är alltså knappast det som kommer att prisbelönas, däremot var skådespelarprestationerna betydligt mer nyanserade. Torkel Petersson har blivit tillfrågad hur det var att kyssa en annan man (Gustav Skarsgård) och han svarade att det ju är en del av hans jobb och inte är så märkvärdigt, att det är som att kyssa vem som helst man inte är kär i. Ett bra svar, tycker jag.

Inga kommentarer: